Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka

Studia trwają 3 semestry i są w pełni dostosowane do nowego Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, który będzie obowiązywał od 1 października 2019 r.

Obejmują przygotowanie merytoryczne w wymiarze 240 godzin wraz z przygotowaniem dydaktyczno-metodycznym w wymiarze 90 godzin oraz praktyką zawodową w wymiarze 120 godzin. Osoby, które nie ukończyły uprzednio studiów/kursu w zakresie pedagogiki specjalnej, realizują dodatkowo moduły z dydaktyki specjalnej i diagnostyki w pedagogice specjalnej w wymiarze 60 godzin wraz z praktyką zawodową w wymiarze 60 godzin.

Praktyki zawodowe odbywają się w przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych, w których do zajmowania stanowiska nauczyciela są wymagane kwalifikacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2018 r. poz. 967 i 2245), w szczególności w szkołach specjalnych i oddziałach specjalnych.

Adresatem studiów są nauczyciele prowadzący zajęcia z dziećmi i z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz nauczyciele szkoły specjalnej i oddziału specjalnego, którzy legitymują się:

  • dyplomem ukończenia studiów co najmniej II stopnia lub jednolitych magisterskich i posiadają uprawnienia do nauczania pierwszego przedmiotu lub rodzaju zajęć (do dokumentów rekrutacyjnych należy dołączyć dokument potwierdzający tzw. „przygotowanie pedagogiczne”),
  • dyplomem ukończenia studiów wyższych z zakresu pedagogiki specjalnej lub innych studiów wyższych i świadectwem ukończenia studiów podyplomowych/kursów potwierdzających posiadane kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej (do dokumentów rekrutacyjnych należy dołączyć dokument potwierdzający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej).

Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest pozytywne rozliczenie wszystkich modułów przedmiotowych, w tym praktyki zawodowej, przewidzianych do realizacji programem kształcenia, a tym samym uzyskanie określonych programem efektów uczenia się oraz punktów ECTS. Po spełnieniu tych warunków, absolwent otrzymuje świadectwo ukończenia studiów podyplomowych.

Kształcenie na studiach podyplomowych odbywa się zgodnie z obowiązującymi przepisami i spełnia wymogi ustawowe opisane w art. 160 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018 poz. 1668).

Po ukończeniu studiów podyplomowych Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka absolwent uzyskuje kwalifikacje do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka pod warunkiem posiadania uprawnień do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki; podstawa prawna: §15, ust. 4, pkt 3 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2017 poz. 1575, z późn. zm.).

 

Wymagane dokumenty:

  1. Wniosek o przyjęcie na studia podyplomowe
  2. Dyplom ukończenia studiów I-go stopnia/II stopnia/jednolitych magisterskich
  3. Kserokopia dowodu osobistego (oryginał do wglądu)
  4. Zdjęcia legitymacyjne – 2 szt.
  5. Potwierdzenie wniesienia opłaty wpisowej

 

Pobierz tabelę opłat