Pedagogika leczniczo-terapeutyczna

Najważniejsze informacje


Studia trwają 3 semestry i są w pełni dostosowane do Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r.w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r. poz. 1450).

  • 240 godzin przygotowania merytorycznego

  • 150 godzin przygotowania dydaktyczno-metodycznego

  • 120 godzin praktyki zawodowej

  • Osoby, które nie ukończyły uprzednio studiów/kursu w zakresie pedagogiki specjalnej, realizują dodatkowo moduły z dydaktyki specjalnej i diagnostyki w pedagogice specjalnej w wymiarze 60 godzin wraz z praktyką zawodową w wymiarze 60 godzin.

Praktyki

Praktyki zawodowe odbywają się w przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych, w których do zajmowania stanowiska nauczyciela są wymagane kwalifikacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2018 r. poz. 967 i 2245), w szczególności w szkołach specjalnych i oddziałach specjalnych.

Adresaci studiów

Adresatem studiów są nauczyciele prowadzący zajęcia z dziećmi i z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz nauczyciele szkoły specjalnej i oddziału specjalnego, którzy legitymują się:

  • dyplomem ukończenia studiów I stopnia i/lub II stopnia lub jednolitych magisterskich i posiadają uprawnienia do nauczania pierwszego przedmiotu lub rodzaju zajęć (do dokumentów rekrutacyjnych należy dołączyć dokument potwierdzający tzw. „przygotowanie pedagogiczne”),
  • dyplomem ukończenia studiów wyższych z zakresu pedagogiki specjalnej lub innych studiów wyższych i świadectwem ukończenia studiów podyplomowych/kursów potwierdzających posiadane kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej (do dokumentów rekrutacyjnych należy dołączyć dokument potwierdzający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej).
Warunki

Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest pozytywne rozliczenie wszystkich modułów przedmiotowych, w tym praktyki zawodowej, przewidzianych do realizacji programem kształcenia, a tym samym uzyskanie określonych programem efektów uczenia się oraz punktów ECTS. Po spełnieniu tych warunków, absolwent otrzymuje świadectwo ukończenia studiów podyplomowych.

Zdobyte kwalifikacje

Po ukończeniu studiów podyplomowych Pedagogika leczniczo-terapeutyczna absolwent uzyskuje kwalifikacje do prowadzenia zajęć edukacyjnych, terapeutycznych, opiekuńczo-wychowawczych i rehabilitacyjnych z uczniami przewlekle i terminalnie chorymi, z chorobami psychosomatycznymi i/lub niepełnosprawnością ruchową pod warunkiem posiadania uprawnień do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki. Może prowadzić zajęcia poza placówką szkolną w ośrodkach leczniczych i zakładach opiekuńczo-leczniczych. Podstawa prawna: §15, ust. 4 i §23 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2017 poz. 1575, z późn. zm.).

Kształcenie na studiach podyplomowych odbywa się zgodnie z obowiązującymi przepisami i spełnia wymogi ustawowe opisane w art. 160 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018 poz. 1668).

Instytut Edukacji EduTeam S.C.
Niepubliczna Placówka Doskonalenia Nauczycieli w Wejherowie

© Instytut Edukacji EduTeam. Wszelkie prawa zastrzeżone. Realizacja Agencia Digital Jiménez Carbó.