Celem kształcenia na studiach podyplomowych w zakresie Edukacji integracyjnej i włączającejjest przygotowanie nauczycieli przedszkoli i szkół do projektowania, wdrażania i efektywnego przeprowadzania procesu edukacyjno-terapeutycznego dostosowanego do specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i uczniów (z niepełnosprawnością intelektualną, dysfunkcją wzroku, dysfunkcją słuchu, chorobą przewlekłą, w tym psychiczną, niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, z zaburzeniami zachowania i emocji, całościowym zaburzeniem rozwoju, zaburzeniami ruchu, niepowodzeniami szkolnymi wynikającymi ze specyficznych trudności w uczeniu się, zaburzeniami komunikacji i sprawności językowych, trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi i wyznaniowymi oraz uczniów uzdolnionych).
3 semestry
375 godzin ćwiczeniowo-warsztatowych i wykładowych
120 godzin praktyki zawodowej
Program studiów podyplomowych w zakresie Edukacji integracyjnej i włączającej obejmuje następujące zagadnienia:
Praktyki zawodowe odbywają się w przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych, w których do zajmowania stanowiska nauczyciela są wymagane kwalifikacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2018 r. poz. 967 i 2245).
Adresatem studiów są nauczyciele planujący prowadzenie zajęć z dziećmi i z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, którzy legitymują się dyplomem ukończenia studiów I stopnia, II stopnia lub jednolitych magisterskich i posiadają uprawnienia do nauczania pierwszego przedmiotu lub rodzaju zajęć (do dokumentów rekrutacyjnych należy dołączyć dokument potwierdzający tzw. „przygotowanie pedagogiczne”).
Studia podyplomowe w zakresie Edukacji integracyjnej i włączającej są skierowane do nauczycieli, terapeutów, specjalistów, dyrektorów oraz innych osób zatrudnionych w placówkach oświatowych, pragnących podnieść swoje kwalifikacje zawodowe w zakresie profesjonalnego wsparcia dzieci i uczniów o specjalnych potrzebach w systemie edukacji i wychowania oraz planujących realizację zajęć w klasach o charakterze integracyjnym i inkluzyjnym. Studia adresowane są także do pedagogów specjalnych, którzy planują pracować na stanowisku nauczyciela współorganizującego kształcenie integracyjne uczniów z niepełnosprawnością.
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest pozytywne rozliczenie wszystkich modułów przedmiotowych, w tym praktyki zawodowej, przewidzianych do realizacji programem kształcenia, a tym samym uzyskanie określonych programem efektów uczenia się oraz punktów ECTS. Po spełnieniu tych warunków, absolwent otrzymuje świadectwo ukończenia studiów podyplomowych.
Po ukończeniu studiów podyplomowych Edukacja integracyjna i włączająca absolwent uzyskuje kwalifikacje do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi zgodnie z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami w ramach edukacji integracyjnej i włączającej w zakresie prowadzenia zajęć dydaktycznych z przedmiotu lub zajęć zgodnych z uzyskanymi kwalifikacjami nauczycielskimi oraz zajęć dydaktyczno-wyrównawczych.
Absolwent nabywa pełne kwalifikacje do pracy z dziećmi i uczniami z orzeczeniami w przedszkolach, szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, internatach, domach dziecka.
Kształcenie na studiach podyplomowych odbywa się zgodnie z obowiązującymi przepisami i spełnia wymogi ustawowe opisane w art. 160 ustawy z dnia 20 lipca 2018.
Podstawa prawna: